Styrelsen
20230508
Nyhetsbrev 230508
Vi vill tacka för engagemang och feedback från enkäten som skickades ut angående förbättringar på
innergården samt ett härligt deltagande under gårdsstädningen i Söndags. Händelser i föreningen just nu är sammanfattade nedan.
Portar och koder
I dialog med Great Security har styrelsen beslutat att installera en elektronisk öppningsknapp placerad i
gårdshuset för att underlätta vid besök och leveranser. Efter att ha tryckt på knappen öppnas samtliga
dörrar ut till gata (via port 33) under några minuter så att besökaren kan passera utan koder. Knappen
kommer att installeras på tisdag v. 19. I samband med detta kommer portkoder i huset att sluta fungera och
endast blipp eller porttelefon ger access.
Service tvättmaskiner
Våra tvättmaskiner har precis fått service av Miele och deras programvara har uppdaterats.
Brand
Våra brandvarnare i trapphusen är seriekopplade vilket gör att samtliga varnare kopplas igång om en
reagerar. För att återställa larmet räcker det att trycka på knappen på en enskild varnare. Undvik att koppla
ur batteriet då seriekopplingen då försvinner och måste installeras om. Vi vill påminna samtliga medlemmar
om att det är upp till varje lägenhetsinnehavare att installera brandvarnare inuti lägenheten. Om larmet går
igång är det därför viktigt att kontrollera samtliga trapphus om det brinner. Prata med era grannar!
Vid batteribyte eller annat strul gällande brandvarnare: Gör felanmälan på Fastighetsägarna
Vid brand: ring 112
Fastighetsägarnas app
Vår förvaltare Fastighetsägarna erbjuder kontakt via deras hemsida men även app. Här kan man enkelt följa
sina ärenden eller registrera nya. Boendeappan laddas ner genom Google Play eller App Store genom att
söka på ”Boendeappen Avy”. Första gången du loggar in behöver du registrera vilken förening ditt konto ska
vara kopplat till med följande kod: 515688. Därefter loggar du enbart in med BankID.
Garantiärenden fönsterrenovering 2016
2016 genomförde föreningen en fönsterrenovering. Garantitiden löper ut i juni 2023 och styrelsen vill därför
be alla som upplever sig ha ett garantiärende att kontakta styrelsen per mail senast den 14 maj 2023.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
23-05-08
Föreningen har bytt Teknisk förvaltare och fastighetsskötare
Brf Knoppen har övergått från SBC till Fastighetsförvaltarna i hopp om ett bättre samarbete. Nya kontaktuppgifter för Fastighetsägarna ligger uppe på hemsidan under Felanmälan – Fastighetsägarna samt är uppsatt i respektive trapphus. Fastighetsägarna har även en app som är till för att förenkla kontakt. Ladda gärna ned och använd denna. Första gången du loggar in krävs en fastighetskod för att koppla ditt konto till föreningen. Kontakta styrelsen via mail för att ta del av denna.
23-03-09
Portkodsbyte
Portkodsbyte kommer ske något senare än planerat på grund av teknikstrul. Så fort ändringen sker meddelar styrelsen om detta på nytt.
2023-02-09
Information kring aktivering av nytt Låssystem
Det nya systemet gällande access till huset som levererades i samband med portbytet i föreningen 2022 är nu redo att aktiveras. Detta innebär att föreningen kommer ersätta befintlig portkod med taggar kopplade till respektive lägenhet i förhoppning om att öka säkerheten i huset. Förändringen kommer att träda i kraft under februari månad och för att detta ska fungera behöver samtliga medlemmar läsa igenom följande instruktioner noggrant.
Kvittering av nya taggar
Varje lägenhet har tilldelats 3 st taggar som är kopplade till er lägenhet. Dessa ger access till samtliga gårdsdörrar och portar i huset. Styrelsen kommer lämna ut taggarna med start under nästa vecka (v. 6) vid följande tillfällen:
Måndag den 6 Februari, kl 18.30-19.30. I trapphus 33, Entréplan.
Onsdag den 8 Februari, kl 18.30-19.30. I trapphus 33, Entréplan.
Taggarna måste kvitteras ut personligen av registrerade medlemmar och legitimation kommer krävas. (En person per hushåll). Vid utlämning kommer styrelsen även att skicka med instruktioner om hur det nya systemet fungerar.
Observera att taggarna är kopplade till er medlemmar personligen, via er lägenhet. Vid utflytt kan dessa föras över till ny medlem men behöver uppdateras i vårt system. Respektive tagg har en unik sifferkod som står på dem. Denna behöver styrelsen ta del av för att uppdatera information eller spärra vid stöld. Vid borttappad tagg är det viktigt att kontakta styrelsen så att vi kan spärra den. Skulle taggen vid senare tillfälle dyka upp går det att återaktivera denna. Kom ihåg att alltid kontakta styrelsen i samband med försäljning eller uthyrning av er lägenhet.
Vid önskemål om fler taggar går detta att ordna mot en kostnad av 300 kr/tagg. Detta pris gäller även vid ersättning av borttappade taggar. Kontakta styrelsen per mail: styrelsen@knoppen21.se
Byte av portkod
Under övergångsfasen kommer föreningen att byta portkod. Portkoden kommer aktiveras den 9 februari vecka 6 och distribueras till respektive medlem under vecka 5. Under övergångsperioden av det nya systemet kommer koden att fortsätta fungera. När samtliga taggar är utlämnade kommer portkoden att tas bort.Porttelefoni
Vid respektive port finns samtliga medlemmar till respektive trapphus inlagda i porttelefonen. Använd pilarna för att bläddra mellan efternamn och klicka på knappen under telefonluren för att välja efternamnet. Använd därefter pilarna för att välja förnamn och klicka på knappen under luren för att ringa upp. För att släppa in besökare trycker du knapp “5” på din telefon när du besvarat samtalet. Därefter avslutas det och dörren öppnas. Observera att respektive medlem endast är inlagd på det trapphus denne tillhör. Gårdshuset tillhör port 33.
310123
Nya kärl för matavfall på plats
Från och med 1 januari 2023 är det obligatoriskt för alla hushåll, kontor och övriga verksamheter att samla in sitt matavfall separat. Det finns därför två nya kärl i soprummet avsedda för detta. Papperspåsar och behållare står även utställda bredvid till ert förfogande. Upphämtning kommer ske på tisdagar varje vecka.
090123
Ny fastighetsförsäkring
Styrelsen har tecknat ny fastighetsförsäkring gällande för år 2023. Vi lämnar Gjensidige och går över till brandkontoret.
OBS! Styrelsen vill påminna samtliga medlemmar att säkerställa att varje enskild medlem har bostadsrättstillägg till sin hemförsäkring. Detta är viktigt i framtida eventuella försäkringsärenden.
För mer information se avsnittet försäkring på hemsidan.
090123
Förtydling Cykelrensning
Styrelsen utför just nu en cykelrensning i föreningen.
Samtliga cyklar har blivit uppmärkta med ett vitt buntband fäst i styret på respektive cykel. För att undvika att din cykel blir borttagen behöver respektive medlem klippa bort denna markering innan 14 november 2022.
Därefter kommer de cyklar som fortfarande har markeringen kvar att forslas bort. För mer information se separat lapp för cykelrensning.
241022
Avgiftshöjning
241022
Inbrott
241022
Hemsida
Vi håller just nu på att uppdatera hemsidans utseende och dess innehåll. Informationen kommer uppdateras löpande. Hittar du inte det du behöver eller har frågor, vänligen kontakta styrelsen på mail.
051022
Nyhetsbrev
I samtliga trapphus samt Facebook finns det senaste Nyhetsbrevet nu publicerat.
051022
Gårdsstädning Söndagen den 2 oktober
Styrelsen
Årsredovisning 2021
Årsredovisning med tillhörande revisionsberättelse ligger nu uppe på hemsidan.
040722
Access/Låssystem för portar
Det blev förseningar från Great Securitys håll vilket gjorde att vi inte fick våra nya tags till portarna som utlovat. Då det blivit semestertider kommer vi att skjuta på datum för utdelning av detta till slutet av Augusti. Vi kommer skicka ut mer information om datum och hur detta går till när det närmar sig. Fram tills dess kommer låssystemen fortsätta att fungera som vanligt med portkod.
030722
Facebooksida
Föreningen har numera en Facebooksida ”BRF Knoppen 21” för att boende enklare ska kunna kommunicera. Klagomål och ärenden gällande styrelsen undanbedes och hänvisas till styrelsens e-post.
030722
Kodbyte
På grund av inbrott i trapphuset beslutar styrelsen att byta inpasseringskod. Det har även tidigare påbörjats arbete att ersätta låssystemet.
Vi ber alla boende att se till så att ytterdörren alltid stängs igen bakom er vid in/utpassering
301120
Månadsavgift
NABO fakturerar avgiften å föreningens vägnar i egenskap av ekonomisk förvaltare. Det är NABO boende kontaktar för att få sin första faktura (för nya medlemmar),e-faktura, autogiro etc.
Uppdaterat 110820
Sophantering
Sopkärlen är endast till för hushållssopor samt tidningar. Allt annat avfall skall slängas på en kommunal återvinningsstation eller återvinningscentral.
Uppdaterat 110820
Information från ComHem
Analoga TV-kanaler stängs för gott i slutet av Augusti 2020
Uppdaterat 110820
Glad Sommar
Styrelsen önskar alla medlemmar en glad sommar
Uppdaterat 230720
Ny Styrelse
Vid Årsstämman den 2/6 -2020 valdes en ny styrelse, du hittar namnen under fliken Kontakt > Styrelse.
Uppdaterat 090620